«Άνεμο» αισιοδοξίας φέρνουν τα ελληνικά startups

Το 2007 η λέξη startup ήταν μάλλον άγνωστη στην Ελλάδα. Έτσι αποκαλούνται στο εξωτερικό νέες και καινοτόμες επιχειρήσεις που έχουν ως στόχο να αλλάξουν το status quo σε μία αγορά τόσο στην Ελλάδα όσο και στο εξωτερικό. Σήμερα, η λέξη startup περιλαμβάνεται πλέον στο λεξιλόγιο όλων όσοι κινούνται στους περισσότερους επιχειρηματικούς κλάδους, καθώς οι νεοφυείς επιχειρήσεις (σ.σ. έτσι έχει μεταφραστεί στα ελληνικά το startup) έχουν πλέον εξελιχθεί σε μία μόδα της εποχής.

Ο αριθμός των startups την τελευταία τριετία έχει αυξηθεί εντυπωσιακά. Σύμφωνα με μελέτη της Endeavor Greece, ενός διεθνούς μη κερδοσκοπικού οργανισμού στήριξης της επιχειρηματικότητας, που δημοσιεύθηκε τον περασμένο Μάρτιο, το 2013 ο αριθμός των startups δεκαπλασιάστηκε μέσα σε μία τριετία. Συγκεκριμένα, το 2013 ιδρύθηκαν 144 startups στην Ελλάδα, αριθμός σχεδόν δεκαπλάσιος σε σχέση με τις μόλις 16 που είχαν ιδρυθεί το 2010!

Αντίστοιχη είναι και η αύξηση στα κεφάλαια που επενδύθηκαν σε startups στο διάστημα αυτό. Το 2013 το ύψος της επένδυσης έφτασε τα 42 εκατ. ευρώ, ογδόντα φορές μεγαλύτερο σε σύγκριση με το 2010, που ήταν μόλις 500.000 ευρώ. Στο σύνολο του 2013, τριάντα εταιρείες έλαβαν επενδύσεις. Σημαντικό στοιχείο είναι πάντως ότι σύμφωνα με την Endeavor, με βάση τα χαρακτηριστικά και τις προοπτικές στην Ελλάδα, το 25% των επιχειρήσεων φαίνεται να μπορεί να αναπτυχθεί σημαντικά, δημιουργώντας θέσεις εργασίας και προστιθέμενη αξία.

Επιπλέον, υπάρχει και έντονο ενδιαφέρον. Γενικότερα, τα startups έχουν εξελιχθεί σε μία «μόδα», όπως φαίνεται και από τον ιδιαίτερα μεγάλο αριθμό οργανισμών στήριξης (συνεργατικοί χώροι, incubators) και των εκδηλώσεων, διαγωνισμών και πρωτοβουλιών που υπάρχουν. Σχεδόν κάθε εβδομάδα υπάρχουν τουλάχιστον 1-2 σχετικές εκδηλώσεις με πολύ κόσμο να τις παρακολουθεί, ενώ είναι αξιοσημείωτο ότι τπολογίζεται ότι η αναλογία οργανισμών και επιχειρήσεων σήμερα είναι μία προς πέντε!

Στην αύξηση της δημοτικότητας των startups έχει συνεισφέρει πάντως και το γεγονός ότι ορισμένα από τα startups που δημιουργήθηκαν στις αρχές της τρέχουσας δεκαετίας παρουσιάζουν εντυπωσιακούς ρυθμούς ανάπτυξης, αλλά και ότι πλέον έχει αρχίσει να δημιουργείται ένα οικοσύστημα που περιλαμβάνει φορείς που αναλαμβάνουν να φιλοξενήσουν και να «επωάσουν» ομάδες με ενδιαφέρουσες επιχειρηματικές ιδέες και ότι πλέον υπάρχει και ενδιαφέρον τόσο από funds όσο και από μεμονωμένους επενδυτές να «ρισκάρουν» κεφάλαια σε ένα ελληνικό startup. Το ελληνικό οικοσύστημα για τα startups απέχει, βέβαια, πολύ από τα αντίστοιχα οικοσυστήματα που υπάρχουν σε περιοχές όπως το Σαν Φρανσίσκο (όπου και η περίφημη Σίλικον Βάλεϊ), η Νέα Υόρκη, το Λονδίνο, το Άμστερνταμ και το Βερολίνο, αλλά το θετικό είναι πως κάτι κινείται στον συγκεκριμένο χώρο.

Χρειάζεται να αυξηθούν

Η κινητικότητα που υπάρχει στον χώρο των startups αποτελεί μία σημαντική νότα αισιοδοξίας για την Ελλάδα που προσπαθεί να βγει από την οικονομική κρίση. Τα startups αποτελούν μία διέξοδο για τους νέους ανθρώπους που έχουν όραμα και ιδέες προς υλοποίηση, όπως, φυσικά, και τη διάθεση να αγωνιστούν για να τις κάνουν πραγματικότητα.

Όμως, όσο και αν αυτό ακούγεται περίεργο, ο αριθμός των ελληνικών startups όπως και των ανθρώπων που δραστηριοποιούνται στο οικοσύστημα που τείνει να δημιουργηθεί είναι σχετικά χαμηλός. Είναι χαρακτηριστική η προ ολίγων ημερών σχετική δήλωση του πρέσβη της Ολλανδίας, Γιαν Φέρστεϊχ, κατά τη διάρκεια της συνέντευξης Τύπου για τον ένα χρόνο λειτουργίας του Orange Grove, ένας συν-εργασιακός χώρος (co-working space) με πρόγραμμα ενίσχυσης της νέας επιχειρηματικότητας, ο οποίος και αποτελεί μία πρωτοβουλία της πρεσβείας της Ολλανδίας. Ο κ. Φέρστεϊχ χαρακτήρισε ως αρκετά περίεργο το γεγονός ότι μόλις μερικές εκατοντάδες άνθρωποι δραστηριοποιούνται έντονα στο οικοσύστημα των startups, δεδομένου του υψηλού αριθμού νέων ανέργων, που διαθέτουν μάλιστα υψηλού επιπέδου μόρφωση και είναι σε θέση να ασχοληθούν με τη δημιουργία νέων επιχειρήσεων. Το αποτέλεσμα είναι οι ενδιαφερόμενοι επενδυτές να μην βρίσκουν startups που να αξίζει να λάβουν χρηματοδότησης.

Απαραίτητα τα παραδείγματα

Σύμφωνα με πολλούς ανθρώπους που παρακολουθούν τα τεκταινόμενα στο οικοσύστημα των startups, μία βασική προϋπόθεση προκειμένου να αυξηθεί ο αριθμός των νεοφυών επιχειρήσεων είναι να υπάρξουν περισσότερα επιτυχημένα παραδείγματα startups που εξελίσσονται σε ηγέτες μίας αγοράς. Στην Ευρώπη, τέτοια παραδείγματα είναι το Skype, που δημιουργήθηκε στην Εσθονία αλλά κατέληξε τελικώς σε αμερικανικά χέρια, και το σουηδικό Spotify, που άλλαξε τα δεδομένα στην online διανομή της μουσικής και ετοιμάζεται για την είσοδό του στο χρηματιστήριο.

Στην Ελλάδα, οι περιπτώσεις startups που έχουν ολοκληρώσει έναν επενδυτικό κύκλο και έχουν φθάσει είτε να εξελιχθούν σε ηγέτες ενός κλάδου ή πουλήθηκαν σε κάποια διεθνή εταιρεία είναι μετρημένα στα δάκτυλα. Το πιο πρόσφατο παράδειγμα είναι το Bugsense, μία εταιρεία που βοηθά στη διόρθωση «λαθών» σε εφαρμογές, που αποκτήθηκε από την αμερικανική Splunk.

Υπάρχουν και άλλα παραδείγματα αλλά δεν είναι ευρέως γνωστά. Κάτι που αποτελεί πρόβλημα, δεδομένου ότι η κοινότητα και το οικοσύστημα που έχει αρχίσει να δημιουργείται χρειάζεται αυτά τα παραδείγματα για να αυξηθεί περαιτέρω το ρεύμα που ήδη υπάρχει όσον αφορά τη δημιουργία startups.

Δεν είναι μόνο τεχνολογία

Ένα άλλο σημαντικό στοιχείο είναι η ανάγκη να γίνει κατανοητό ότι startup δεν σημαίνει απαραίτητα και μία εταιρεία που δραστηριοποιείται στον χώρο της τεχνολογίας και ειδικότερα σε αυτόν των εφαρμογών για κινητά τηλέφωνα (mobile apps).

Η Ελλάδα διαθέτει ένα εξαιρετικό ανθρώπινο δυναμικό -και αυτός είναι ένας βασικός λόγος προσέλκυσης επενδυτών στη χώρα μας παρά τις αντίξοες συνθήκες που συνεχίζουν να υπάρχουν σε επίπεδο κυρίως της γραφειοκρατίας και του περίπλοκου φορολογικού πλαισίου- που δεν ασχολείται μόνο με την τεχνολογία. Επιπλέον, υπάρχουν πολλές ευκαιρίες σε κλάδους όπως είναι ο πρωτογενής τομέας (αγροτική παραγωγή, τρόφιμα) αλλά και ο τουρισμός. Και γι’ αυτό απαιτείται να υπάρξουν κινήσεις και δράσεις που να κινητοποιήσουν ανθρώπους με ιδέες που δραστηριοποιούνται σε αυτούς τους τομείς προκειμένου να αρχίσουν να υπάρχουν περισσότερα startups.

Πληθαίνουν οι ημερίδες για pitching – Αυξημένο το ενδιαφέρον από διεθνείς επενδυτικούς φορείς

Παρά το γεγονός ότι ο αριθμός των ελληνικών startups είναι σχετικά μικρός, αυτό δεν έχει εμποδίσει διεθνείς φορείς που ασχολούνται με την ανάπτυξη και προώθηση νεοφυών επιχειρήσεων να διοργανώσουν εκδηλώσεις στην Ελλάδα προκειμένου να εντοπίσουν εταιρείες, οι οποίες έχουν τις δυνατότητες και τις προοπτικές να εξελιχθούν στο άμεσο μέλλον.

Δεν είναι τυχαίο ότι σε ετήσια βάση υπάρχουν τουλάχιστον 10-15 ημερίδες, τα αποκαλούμενα pitching events, όπου νεοφυείς επιχειρήσεις έχουν 10 λεπτά στη διάθεσή τους, προκειμένου να παρουσιάσουν την ιδέα τους και να πείσουν τα μέλη μίας ειδικής επιτροπής ότι αυτό που κάνουν αξίζει να λάβει στήριξη είτε σε επίπεδο «φιλοξενίας» σε κάποιον incubator είτε να πάρει χρηματοδότηση. Παράλληλα, υπάρχουν αρκετοί διαγωνισμοί από διάφορους φορείς, οργανισμούς και εταιρείες, στόχος των οποίων είναι να εντοπίσουν νέες ιδέες.

Βοήθεια από incubators – Τα πρώτα βήματα ενός startup

Ενα βασικό πρόβλημα που αντιμετωπίζουν πολλοί νέοι που έχουν μία ιδέα αλλά και τη διάθεση να δημιουργήσουν μία επιχείρηση, είναι πως δεν ξέρουν πώς να το κάνουν. Επιπλέον, οι «ιστορίες» για το επίπεδο της γραφειοκρατίας που υπάρχει για τη δημιουργία μίας νέας εταιρείας λειτουργούν και αυτές αρκετά αποθαρρυντικά.

Η κατάσταση δεν είναι εύκολη αλλά αν υπάρχει διάθεση, υπάρχουν και οι τρόποι για να ξεπεράσει κανείς τα εμπόδια. Για παράδειγμα, το θέμα του χώρου εργασίας μπορεί να λυθεί μέσω των χώρων κοινόχρηστης εργασίας (co-working spaces). Ουσιαστικά, πρόκειται για χώρους όπου -έναντι ενός προσιτού τιμήματος- ο ενδιαφερόμενος έχει το δικό του χώρο, τον οποίο μπορεί να ενοικιάσει με την ώρα, την ημέρα, τον μήνα ή και τον χρόνο, και μπορεί να εργαστεί, έχοντας εύκολη και γρήγορη πρόσβαση στο Διαδίκτυο.

Τα co-working spaces βρίσκονται κυρίως στην Αθήνα, αν και αρχίζουν να υπάρχουν αντίστοιχοι χώροι και στη Θεσσαλονίκη αλλά και σε άλλες μεγάλες ελληνικές πόλεις όπου κάνουν την εμφάνιση τους startups, όπως είναι ο Βόλος και η Πάτρα. Αρκετά από τα ελληνικά startups έχουν ξεκινήσει την επιχειρηματική παρουσία τους και γενικότερα θεωρείται ότι πρόκειται για χώρους όπου οι νέες επιχειρήσεις μπορούν να δικτυωθούν με ανθρώπους με κοινά ενδιαφέροντα.

Συνήθως, ένας coworking χώρος βρίσκεται σε κεντρικό σημείο της πόλης και το συνολικό εμβαδόν που καταλαμβάνει ξεκινά από τα 400 τ.μ. Υπάρχει γρήγορη σύνδεση στο Διαδίκτυο, εξοπλισμός γραφείου (φωτοτυπικό, εκτυπωτής, κ.λπ.) και, φυσικά, προσφέρεται και καφές και αναψυκτικά. Όσον αφορά το κόστος είναι σχετικά χαμηλό και πολύ πιο προσιτό από την ενοικίαση ενός γραφείου.

 

Για όσους θέλουν να κάνουν και το επόμενο βήμα, τότε πρέπει να αξιοποιήσουν τις δυνατότητες ενός incubator ή «επωαστή». Πρόκειται για φορείς ή οργανισμούς που δεν σταματούν στην παροχή ενός χώρου εργασίας προκειμένου να αναπτύξει την ιδέα του μία επιχειρηματική ομάδα, αλλά τους παρέχει και μία σειρά από συμβουλευτικές υπηρεσίες και βοήθεια σε επίπεδο mentoring. Οι incubators αναλαμβάνουν μία ομάδα startups για ένα διάστημα 6-9 μηνών συνήθως και τα βοηθούν ώστε μία αρχική ιδέα να εξελιχθεί σε πετυχημένη επιχείρηση.

Πηγή: http://www.imerisia.gr

Tagged under:

ΠΡΟΣΦΑΤΑ ΑΡΘΡΑ

Back to top