Αυξητικές Τάσεις και Ωριμότητα στην Αγορά Ηλεκτρονικού Εμπορίου B-C

Η ετήσια ερευνα για το Ηλεκτρονικό Εμπόριοο B-C στην Ελλάδα του Εργαστηρίου Ηλεκτρονικού Εμπορίου (ELTRUN) του Οικονομικού Πανεπιστημίου Αθηνών καταγράφει μια ουσιαστική ανάπτυξη το 2015 και θετικές προοπτικές για το 2016. Η έρευνα διεξήχθη την περίοδο Οκώβριος-Νοέμβριος 2015 και συμμετείχαν 1200 Έληνες online αγοραστές. Τα αναλυτικά αποτελέσματα θα παρουσιάσθουν στο 11th eBusiness Forum στις 3/12/2015 που συνδιοργανώνουν το Ελληνικό Ινστιτούτο Πληροφορικης της ΕΕΔΕ και το Εργαστήριο ELTRUN του ΟΠΑ, με την υποστήριξη του GRECA.

Όσον αφορά τους Έλληνες online αγοραστές, για πρώτη φορά το κινητό τηλέφωνο έχει ξεπεράσει το laptop με το 89% να το αναφέρει ως τρόπο πρόσβασης στο Internet, ενώ ο σταθερός Η/Υ είναι στην τέταρτη θέση με μόλις 60%. Επίσης στους κύριους λόγους χρήσης του Internet περιλαμβάνονται δύο υπηρεσιες που υποστηρίζουν τις online αγορές: ερευνα online αγοράς και σύγκριση τιμών (74%) και online τραπεζικη (57%) με μια σημαντική αύξηση +14% μονάδες από το 2014 λόγω κυρίως των capital controls.

Οι κατηγορίες των προϊόντων/υπηρεσιών που αγοράσθηκαν online το πρώτο εννιάμηνο του 2015 παρουσιάζονται στο παρακατω σχήμα. Οι πρώτες δέκα κατηγορίες, με βαση τα ποσοστά των αγοραστών, παραμένουν σχεδόν αμετάβλητες σε σχέση με το 2014. Κυριαρχούν και πάλι στις δύο πρώτες θέσεις οι ταξιδιωτικές και τουριστικές υπηρεσίες ενω τα εξαρτήματα και εξοπλισμός Η/Υ ανέβηκε απο την τεταρτη στην τρίτη θέση.

internet

Η ανάπτυξη του ηλεκτρονικού εμπορίου B-C το 2015 σε σχέση με το 2014, είναι εμφανής με βάση τα παρακάτω στοιχεία:
 Υπαρχει μια συνολική αύξηση 5% όσον αφορα τον αριθμό των προϊοντικών κατηγοριών που αγοράσθηκαν online.
 Για το 25% των online αγοραστών οι αγορές μεσω internet αντιπροσωπεύουν την πλειοψηφία (πάνω απο το 50%) των συνολικών τους αγορών. Το 2014 αυτο συνέβη μόνο για το 9% των online αγοραστών.
 Οι αγορές απο Ελληνικά sites αντιπροσωπεύουν το 65% των online αγορών τους από το 60% που ηταν το 2014.
 Η μέση αξία των online αγορών ανα καταναλωτή αυξήθηκε κατα 10% σε σχεση με το 2014.
 Το 43% αναφερουν οτι οι online αγορές θα αυξηθούν το 2016 σε σχεση με το 2015, ενώ μόλις το 19% αναφερει το αντίθετο.
 Διαμορφώνεται πλέον μια ξεκάθαρη πολυκαναλική (multichannel) συμπεριφορά αφού το 33% των offline αγορών το κάνουν αφού κάνουν αναζήτησή στο internet, ενώ το 16% των online αγορών το κάνουν αφού επισκεφθούν φυσικά καταστήματα.
Άλλα σημαντικά ευρήματα της έρευνας περιλαμβάνουν:
 Οι τρείς κυρίοι λόγοι πραγματοποίησης online αγορών σχετίζονται με τιμές/προσφορές αφού αναφέρθηκαν στις πρώτες θεσεις: η εύρεση καλύτερων τιμών (66%), η άμεση σύγκριση προϊοντων/τιμών (53% απο 39% το 2014), η εύκολη εύρεση προσφορών (38% απο 30% το 2014).
 Τα βασικά χαρακτηριστικά των ηλεκτρονικών καταστημάτων που επηρεάζουν θετικά την εμπιστοσύνη τους και τους κερδίζουν ως πελάτες καλύπτουν πλέον ένα ευρύ φάσμα και είναι ο ασφαλής τρόπος πληρωμής απο γνωστο φορέα (46%), χαμηλές τιμές και προσφορές (42%), εύχρηστο και γρήγορο στην πλοήγηση site (37%), ξεκάθαρους όρους χρήσης (35%), καλές κριτικές σε sites/blogs (32%) στις τρείς πρώτες θεσεις.
 Οι κύριες πηγές πληροφόρησης πριν αγοράσουν online ειναι πλέον τα ψηφιακά κανάλια με τις ιστοσελίδες σύγκρισης τιμων (72% απο 63% το 2014), τα websites των εταιρειών (62%) και τα review pages (52%).
 Χρησιμοποιουν ευρέως τα social media αφού το 41% κάνουν like σε καποια μάρκα προϊόντος αλλα η επίδραση τους στην αγοραστική συμπεριφορά ειναι ακόμη περιορισμένη αφού μόνο το 23% ειναι πιθανόν να αγοράσει ένα προϊόν που ακολουθεί στα social media.
 Αρχίζει να εμφανίζεται ξεκάθαρα η τάση αξιοποίησης των κινητών στο ηλεκτρονικό εμποριο αφού το 32% αναφερει ότι χρησιμοποιεί applications για την διευκόλυνση των αγορών τους, ενώ το 11% κανει download applications που αφορούν προωθητικές ενέργειες προϊοντων.
 Παραμένει το προβλημα με την μεταφορα προϊόντων που παραγγέλνουν online αφού το 19% αναφερει ότι τα έξοδα αποστολής αντιπροσωπεύουν συνήθως μεγάλο ποσό σε σχέση με τη αξία του προϊόντος, αλλά σε μικρότερη έκταση αφού το αντίστοιχο ποσοστό το 2014 ήταν 24%.

Καθ. Γιώργος Δουκίδης & Δρ Κατερίνα Φραϊδάκη
Εργαστήριο Ηλεκτρονικού Εμποριου (ELTRUN)
Οικονομικό Πανεπιστήμιο Αθηνων
2/12/2015
Πηγή: http://www.eltrun.gr

Tagged under: , , , , , , , , , , ,

ΠΡΟΣΦΑΤΑ ΑΡΘΡΑ

Back to top